Lue


Ajatuksia

Kiitän ja ylistän Jumalaa; Jeesusta ja Pyhää Henkeä! Jeesus on ihmeellinen!

Olen ollut armottoman väsynyt  koko kevään ja kesän, johtuen flunssasta, jota sairastin  5.6. alkaen ja joka kesti loppu kesäkuun. Heinäkuun alussa, rukousseminaarin jälkeen ,jonka sain Jeesukselle kiitos olla terveenä!, alkoi patti kaulassani yllättäen ja nopeasti kasvaa, ja tulehdusarvot veressäni myös alkoivat nousta. Olen vain ollut ja istunut "sohvaperunana" päivät pitkät ja tuskaillut väsymystä. Tavallisesti kasvimaamme on ollut siedettävän siisti, samoin koti katosta lattiaan, ikkunat ja matot pestyinä jo pitkästi ennen juhannusta mutta nyt en kertakaikkiaan ole jaksanut tehdä kyseisiä askareita juuri lainkaan. Vieläkin on asioita paljon "rempallaan". Olin sairaalassa potilaana neljä vuorokautta, minulla meni kolme viikkoa rajut antibioottikuurit, jotka väsytti lisää. Nyt on  "pattitilanne"  tukehduttavalta osalta hallinnassa ja kuurit syöty. Lähete (hankalaan)leikkaukseen on nyt todellisuutta, aika siihen tulee aikanaan.  Jeesuksen toivon olevan kirurgina!

Minulle tuli tiistaina 4.8.2015 ihmeellinen selvä kehoitus pestä mattoja. Väsytti mutta ajattelin sitten, että kun rukoilen Jumalalta Voimaa niin myös saan Voimaa tehdä työn iloiten, kunhan teen  kaiken mitä teen Jeesukselle. Niinpä sitten raahasin lasten uima-allasta (matonpesua varten olen sen vuosia sitten ostanut)  ja ihanan puolisoni Jarmon avustuksella kasattiin kaksiosainen ikivanha hetekka ja painepesuri  siihen malliin, että saimme laittaa mattoja likoon.

Pestävänä oli tosi monta mattoa,ja Jarmo kiltisti nosteli niitä mun  avukseni likoon ja  hetekalle pestäväksi ja siitä sitten kuivumaan, kunhan olin oman osuuteni hoitanut painepesurilla.
Eräässä isossa matossa, jonka olin unohtanut pihavarastoon  ja nyt ihme ja kumma löysin, ja jonka nyt pesin, oli kissamme Fiksun verta kissan kokoinen pläntti. Fiksu-tyttö oli  talvella tapellut ilmeisesti vähän rajummin meidän omien Tauno- tai Harmis-kollien tai kulkukissakolli "iso-Konstan" kanssa, ja pienestä haavasta  oli pitkään vitivalkoiseen turkkin levinnyt veri ja vähemmän  kivasti kissa sotki sitten vaalean maton yllättävän isolta alueelta. Liotin sitä kissan veren sotkemaa mattoa kylmässä vedessä voimakkaassa pesuaineliouksessa kauan mutta vaikka kuinka hinkkasin liotuksen jälkeen painepesurilla, tuntui, että maton loimet katkeaa, ennenkuin veri puhdistuu pois. Vähä vähältä sisukas työ kuitenkin tuotti lähes kiitettävän tuloksen mutta kyllä mattokin  kärsi.

Ihmettelin, kuinka  puhtaiksi matot lähteekään painepesurilla ja samalla myös kauhistelin, kuinka likaisia mattoja osa olikaan!
Pyhä Henki puhui minulle. Voimme pestä ulkopuolelta itsemme siistin ja hurskaan näköiseksi. On kuitenkin likaa, mitä ei itse pesemällä saa pois itsestään. Se lika on kuin ruskeaksi kuivunutta verta, mikä parhaimmillakaan aineilla eikä oppimillamme maallisilla konsteilla ei puhdistu.  Synti on ihmisessä sellaista likaa, joka ei omalla pesemisellä lähde. Omalla yrittämisellä, ilman Jeesuksen Veren pesua, kulutamme itsemme puhki ja elämä on ankaraa pakertamista ja lakihenkistä. Ilo puuttuu sellaisesta elämästä. Kissan veri on likaista. Ihmisen veri on likaista. Mutta  Jeesuksen Pyhä Veri on  niin ihanaa ja puhdasta, että se on lääke, ainoa hoitokeino syntien pesemiseksi. Halleluja!  Saamme Jumalan armosta mennä Jeesuksen kasvojen eteen ja pyytää:  "Jeesus Rakas anna syntini anteeksi, pese minut puhtaaksi Verelläsi!"

Ihmettelin, kuinka  kirkkaaksi värit tulivat mattojen raidoissa, kun ne paineella pesin. Myös puhdas tuoksu oli upeaa! Pyhä Henki puhui, kuinka kirkkaaksi mekin saamme tulla, kun otamme Jeesuksen sydämeemme ja elämme Hänelle, Jumalan Ainoalle Pojalle, täysillä. Jeesus Kristus loistaa meissä ja saamme olla ja elää  täällä maanpäällä Hänen Valoaan heijastaen ja iloa sydän tulvillaan. Saamme olla Kristuksen tuoksuna ja saamme olla Jeesuksen suolana ihmisille!

Pyhä Henki puhui sydämelleni, kuinka iloinen Jeesus on mitä likaisempi ja syntisempi ihminen Hänen puoleensa kääntyy ja pyytää  "Jeesus pese Verelläsi syntini". Jeesus haluaa muuttaa ihmisen uudeksi luomukseksi, joka on Pyhällä Verellä pesty. Ihmisinä helposti kavahdamme, kun likainen päihteiden ja huumeiden sekoittama ihminen tulee (usein likaisena ja haisevana) likellemme. Jeesukselle ei kukaan ole liian likainen, vaan Hän on todella, todella iloinen, kun sellainen syvästi synnin sotkema ihminen katuen tulee Hänen kasvojensa eteen, tunnustaa syntinsä ja heikkoutensa.  Jeesus rakastaa jokaista ihmistä, syntiä Hän vihaa. Jeesus  haluaa niin valtavasti tehdä meistä iankaikkisen elämän perillisiä, ettei Hän torju sitä kaikkein likaisintakaan luotaan pois! Jeesuksen silmät katsovat rakastaen ja hellästi jokaista meistä. Näin silmissäni pultsareita, narkkareita ja katuhuoria. Jeesus rakastaa ja etsii heitä. Jeesus sanoo:"En minä ole tullut kutsumaan hurskaita vaan syntisiä" Matt.9:13. Meidän uskovien tulisi katsoa ihmisiä Jeesuksen rakkauden katsein, etsiä noita kaiken toivon elämässään inhimillisesti menettäneitä. Valitettavasti helposti nyrpistämme nenäämme ns. "pohjasakkaa" katsoessamme. Ihmissilmin on niin paljon "toivottomia tapauksia mutta Jumalalle kaikki on mahdollista! Jeesukselle ei kukaan ole toivoton tapaus. Eikä ole syytä unohtaa, että noilla synnin sitomilla ihmisillä on myös omaisia, joilla on tuska, hätä ja jopa häpeä läheisestään. Olemme kaikki lähimmäisenä vastuussa toinen toisillemme ja Jeesukselle!

Ymmärsin, että nyt on meidän uskovien todella laitettava kartta ja kompanssi oikeaan asentoon. Meidän tulee olla Jeesuksen kaltaisia ja sehän tarkoittaa, että meidän tulee jalkautua ihmisten joukkoon etsimään ja kutsumaan ihmisiä Jeesuksen seuraajiksi. Toimintamuotoja on muitakin kuin katuevankeliointi. Omien mukavuuskynnysten yli astumista vaatii rohkean mutta ah niin Jumalan siunaaman askeleen ottamiseen! Pyhä Henki antaa rohkeuden ja keinot varmasti, jos taivutamme sydämemme Jeesuksen tahtoon. Ei meidän omassa voimassa tule edes yrittää vaan rukoillen Jeesusta auttamaan ja ohjaamaan oikeaan paikkaan, aikaan ja oikeilla varustuksilla Pyhän Hengen Voimassa!

Vuosia sitten olin töissä eräällä päivystyspolilla. Se työpiste ei ollut oma alueeni, koska olin vanhusten ja vammaisten hoitajaksi  rauhallisempaan työpisteeseen mielestäni sopivampi. No tuona päivänä ensiavun hoitaja tuli pyytämään osastolta henkilön apuun. Kukaan metsässä asuva ei tietenkään ole hirveän innokas menemään silmät kiinni pudotettuna liikenneruhkaan vieraassa kaupungissa. Et tiedä missä tarvikkeet edes on tuossa vieraassa sairaalassa eri osastolla, missä et ole ikinä ennen työskennellyt. No Jumala kehoitti mua olemaan rohkea ja menemään. Jumalalle ei tule virheitä eikä uskovalle sattumuksia!

Ensimmäiset potilaani, jotka tulivat välittömästi, kun olin työni aloittanut, oli kaksi pultsaria. Kyse oli toimenpiteestä, jonka jouduin tehdä toiselle hurjassa nousuhumalassa olevalle potilaalle. Ilman tuota toimenpidettä tuo potilas olisi räjähtänyt omaan virtsaansa (virtsaa oli 2,4 litraa rakossa!). Toimenpide oli haastava, kun vielä avustajaksi tunki liian likelle koko ajan tuo toinen alkoholisti. Yhdessä sitten "kolmestaan"  teimme toimenpidettä, missä tavallisesti on sairaanhoitaja ja hänellä avustaja, nyt minä perushoitaja ja avustajanani päihtynyt potilas itse ja yhtä päihtynyt potilaan paras ystävä. Jeesus onneksi oli läsnä ja auttoi kaikessa!  Jeesukselle kiitos sain toimenpiteen tehtyä nenä kippurassa mutta potilaan tuskan hiki loppui ja hän oli niin iloinen ja kiitollinen. Kiitin Jeesusta, kun kaikki meni todella hyvin tiimimme erikoisesta kokoonpanosta huolimatta. Pääsin todella ilosta itkevien kahden juomisen jatkamista suunnittelevan ystävyksen  "kiitos halausten" kohteeksi. (Luikin karkuun ja väistelin miten vain osasin!)

Mutta sitten alkoi sellainen oppitunti itselleni, että säikähdin jälkeen päin. Sain ihmeellisen Pyhän Hengen Voiman nuhdella näitä silloin noin 35-40v henkilöitä, kuinka ovat tuhoamassa juomisellaan ainutlaatuisen elämänsä, jonka Jumala on antanut. Olin siis oikein vihoissani ja huusin, että teistä molemmista on Jumala tarkoittanut jotakin muuta kuin tuo mitä teette ja tuhoatte viinalla ja muilla mömmöillä itsenne. Mahdoin myös sanoa paljon tuomitsevia ja  pelottavia sanoja, jollei parannusta tehdä. No oikeat sanat ajallaan on paikallaan. Nuo molemmat alkoholistit  lopettivat juomisen ja olen iloinen aina kun nykyään kohtaan heidät, viinan kahleet katkesi heiltä tuona päivänä, kun sain rohkeuden heitä ojentaa Jumalan antamassa pyhässä tyytymättömyydessä. Toisen olen nähnyt aina joskus hengellisissä tilaisuuksissakin ja hän on iloinen mun rohkeudesta, minkä Jeesus silloin antoi ojentaa heitä ja todella toimin niin. Tiedän, että he käyvät yhdessä tervehtimässä laitapuolen kulkijoita ja välittävät ihmisistä,  jotka ovat muiden ihmisten hylkäämiä.  ( Valitettavasti minulla ei ole  tällaista asiaa omallla ansiolistallani, mukavuuskynnys on karmea este ollut elämässäni! Pyydän Jeesusta muuttamaan minut, että välitän aidosti  muiden hylkäämistä ihmisistä Jeesuksen antamalla rakkaudella!)  Jumala on siis tehnyt todella ihmeitä heidän elämässään! Halleluja! Kiitos ihana Jeesus! Itselläni oli valtavia vihollisen syytöksiä, kuinka olin niin vihainen noille viinan orjuuttamille mutta käsitän toki nyt, Jeesus vaikutti kaiken sen mistä seurauksena tuli hyvää hedelmää. Vihollinen raivosi minulle, koska menetti otetta noista kahdesta ystävyksestä.

Mietin, että ainakin mun tulisi olla usein paljon rohkeampi menemään keskustelemaan ihmisten ja varsinkin niiden ihmisten kanssa, jotka ei maailman silmissä mitään ole. Me uskovathan elämme maailmassa muttemme maailmasta! Meillä on jokaisella kerrottavana todistus Jeesuksesta, toivoa ja rohkaisua paremmasta elämästä, minkä Jeesus ainoastaan voi antaa. Jos Jeesus käyttää minua, Hän taatusti käyttää myös sinua! Olen vajavainen, heikko ja arka mutta Pyhä Henki vallatkoon yhä enemmän ja antakoon mielettömän Rohkeuden, Voiman ja Viisauden lähestyä ihmisiä, jotka ovat täysin menettämässä ihmisarvonsa! Jokainen ihminen on Jumalan taideteos, uniikki luomus, siis mielettömön arvokas!  Kaiken Luoja on meidät suunnitellut ja tehnyt ja valmistanut pelastuksen Jeesuksessa Kristuksessa kaikille, jotka vain ottavat Jeesuksen vastaan!  Meidän uskovien tehtävä on tuosta pelastuksesta kertoa! Jeesus on näin käskenyt! Jollei uskalla puhua, voi Jeesuksen rakkautta osoittaa monin eritavoin. Leipää, villasukat, vaatteet, huonekalut ym. mitä lähimmäinen tarttee, kuunteleminen on valtavia Jeesuksen aseita, kunhan vain otamme ne käyttöön.

Olkaamme armollisia toinen toisillemme, sillä Jumalakin on armollinen meille, kun on  Ainoan Poikansa Jeesuksen antanut Pyhän Verensä vuodattamaan meidän syntimme tähden! Jeesus on ylösnoussut! Jeesus elää ja rukoilee meidän puolesta! Hän on lähettänyt Pyhän Henkensä meille Voimaksi  ja Rohkeudeksi! Siis riemuiten astukaamme työhön!  

Siunausta runsaasti! Iloitaan ja riemuitaan Herrassa! :) :) :) :) :) :) :)

t.Suvi prinsessa, Kuningas Jeesuksen oma

Suvi Kivelä
14.08.2015




Aika ja hetki 28.08.2017
Kädet 19.06.2017
Rohkaisija 19.06.2017
Kesämaa 13.06.2017
Hiljenny 23.03.2017
Israelin kansan vaiheet 03.02.2017
Herramme 22.02.2016
Ystävyys 17.02.2016
Neitoselle 09.02.2016
Apua Uuteen Vuoteen 27.01.2016
Jouluna 2015 18.12.2015
Oi, mikä armo 25.11.2015
Adventti 20.11.2015
Herra saapuu 04.11.2015
Ajatuksia 14.08.2015
Pyhän Hengen pilkka 05.05.2015
Jumalaa etsivä rukous ja tarttuva usko, terveisiä Kiponniemestä 15.04.2015
Mullistusten ja Jumalan valtakunnan läpimurtojen aika 01.04.2015
Vannominen ja vala 29.01.2015
Meillä on vastuu ihmisinä! Jumala antoi meille vallan, viisauden ja armon. 19.01.2015
Rakkaamme Jeesus 22.12.2013
Raamatun sanoma Synnistä 21.12.2013
Olemmeko luomisen vai evoluution tulosta? 12.11.2013
Keitä nuo säkkipukuiset todistajat ovat? (Ilm. 11:3-4) 09.09.2013
Miksi pitää kärsiä vaivaa kuin sotilas? (2. Tim. 2:3-6) 14.07.2013
Mikä ihmeen karitsa ja maito –juttu? (2. Moos. 34:26) 03.06.2013
Maailman valkeus kutsuu sinua… 09.05.2013
Tekeekö Jumala muka myös pahaa? (Job 2:7-10) 25.04.2013
Pitäisikö tässä vielä itsensäkin kieltää? (Matt. 16:24-25) 16.03.2013
Eikö mikään erota Jumalan rakkaudesta? (Room. 8:38-39) 26.02.2013
Mieskö saa määrätä kaapin paikan? (Ef. 5:21-33) 26.01.2013
Uskoko antaa rikkauden? (1. Tim. 6:6) 26.12.2012
ALOITA UUSIVUOSI RUKOUKSELLA JA YLISTYKSELLÄ! 19.12.2012
Valoa, iloa ja hyvää mieltä! 09.10.2012
RENE LAULAJAINEN ALAJÄRVEN VAPAASEURAKUNNASSA 02.10.2012
Alajärven vapaaseurakunta jakaa soppaa 27.06.2012
Herätyksen avaimia 30.08.2011
Kuohuta Jumalallinen tuli sisälläsi! 29.01.2010
JUMALA ETSII IHMISTÄ 15.06.2009
TARVITSEMME JUMALAN HENKEÄ! 24.05.2009
VERIUHRI 04.02.2009
TURVAPAIKKA 19.05.2008
Jumala on voimamme 12.05.2008
HELLUNTAI VOIMA 05.05.2008
JEESUS ON TIE 28.04.2008
RUKOUS JA JUMALAN SANA 20.03.2008
MIKSI KASTE ON NIIN TÄRKEÄ, ETTÄ RAAMATTU KÄSKEE OTTAAMAAN SEN? 15.01.2008
MITEN SÄILYT USKOSSA ELÄMÄSI LOPPUUN SAAKKA? 09.01.2008
UUDESTISYNTYMINEN - MITÄ SE TARKOITTAA? 04.01.2008
MEIDÄN TULISI KASVAA KRISTUKSEN KALTAISIKSI / OSA2 03.12.2007
MEIDÄN TULISI KASVAA KRISTUKSEN KALTAISIKSI 16.11.2007
HILJAISUUDEN HUONE 16.10.2006
Baasanin härät 25.09.2006
Oikealla puolella 26.03.2006
AUTUAS SE, JOKA USKOO NÄKEMÄTTÄ 12.02.2006
TUO MAA, PÄÄLLÄ PILVIEN 15.12.2005
Anteeksianto ja siunaaminen 12.12.2005
HENGELLINEN IHMINEN 23.11.2005
TOSI ONNI! 20.11.2005
JUMALAN PELASTUKSEN NARU 21.10.2005
JUMALA VETÄÄ PUOLEENSA RAKKAUDELLAAN 30.09.2005
JUMALAN VARTIOPAIKALLA 26.08.2005
KANAANILAISEN NAISEN USKO 10.08.2005
Ihminen on Jumalan kirje 20.05.2005
AIKOJEN JA HETKIEN TIETÄMINEN 18.04.2005
Ristiin naulittuna 27.03.2005
Mooseksen rukous 21.03.2005
Taivaallinen kaupunki 27.02.2005
Keskeneräisenä Jumalan käytössä 04.02.2005
Johdatuksen etsimistä 01.02.2005